به گزارش خودروکار، فرشاد مقيمي مديرعامل ايران خودرو با اشاره به الزامات قانوني جديد، نياز بازار و روند تكنولوژي در گيربكس هاي جديد، طراحي و ساخت گيربكس اتوماتيك و بومي سازي آنها را ضروري دانسته و گفت: درگام نخست، طراحي و ساخت گيربكس دستي شش دنده با هدف راحتي راننده و كاهش مصرف سوخت در دستور كار قرارگرفت.
وي افزود: نخستين مدل نمونهسازي گيربكس دستي شش دنده با دانش فني ايراني و با همكاري مركز تحقيقات ايران خودرو، شركتهاي ساپكو و نيرو محركه و بدون اتكا به شركاي خارجي و در شرايط محدوديت هاي بينالمللي در اسفندماه سال جاري رونمايي مي شود.
مقيمي تاكيد كرد: توليد اين نوع گيربكس با 95 درصد ساخت داخل سال آينده آغاز مي شود. همچنين تجهيز محصولات ايران خودرو به گيربكس 6 دنده نسبت به گيربكسهاي پنج دنده فعلي 2 تا 5. 2 درصد كاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.
مديرعامل ايران خودرو درخصوص تامين گيربكس اتوماتيك و بومي سازي فنآوري آن خاطرنشان كرد: مطالعات بازاريابي نشان ميدهد كه حداقل 50 درصد نياز بازار به گيربكسهاي اتوماتيك است و برهمين اساس بوميسازي فنآوري توليد گيربكس اتوماتيك در نقشه راه توسعه محصول ايران خودرو ديده شده است.
وي تصريح كرد: براي تجهيز خودروي دناپلاس توربوشارژ به گيربكس اتوماتيك شش سرعته، گیربكس در ابتدا به صورت سي.بي.يو و درگام بعدي سي.كي.دي تامين مي شود.
وي تاكيد كرد: برای بوميسازي و ایجاد دانش فنی در زمینه گیربكسهای اتوماتیك و با توجه به زیرساختهای موجود در شركت نیرومحركه در ساخت شفت و انواع دندهها، پروژه طراحي و ساخت گيربكس اتوماتيك ششدنده (DCT) با همكاري شركتهاي دانشبنيان در دستور كار قرار دارد.
مقيمي خاطر نشان كرد: ساخت اين نوع گيربكس تا عمق 70 درصد داخلي سازي، هدفگذاری شده است.
مديرعامل ايران خودرو افزود: تولید گیربكسهای روز دنیا، پاسخگويي به نیازهای بازار، افزایش ایمنی و درعین حال مصرف سوخت بهینه، بهرهگیری از ظرفیتهای تولیدی ایجاد شده در كشور و تولید با عمق ساخت داخل بالا، از دلایل اصلی انتخاب این نوع گیربكس است.
وي ظرفيت توليد شركت نيرو محركه را روزانه دو هزار و 500 دستگاه انواع گيربكس عنوان كرد و افزود: توليد گيربكسهاي دستي و اتومانيك شش دنده در اين شركت با آخرين فنآوريهاي روز و با كيفيت بالا صورت خواهد گرفت.
مقيمي درخصوص گيربكسهاي نيمه اتوماتيك (AMT) نيز اظهار كرد: طراحي و ساخت اين نوع گيربكس براي خودروهاي اقتصادي در شركت نيرو محركه انجام خواهد شد. از مزيتهاي اين نوع گيربكس میتوان به پايين بودن قيمت آن نسبت به گيربكسهاي اتوماتيك، كاهش مصرف سوخت آن و سادگي تغييرات اشاره كرد.
انتهای پیام/